Spolkový BEZ.obchod

Když jsme si na začátku roku 2017 pustili do hlavy myšlenku, že v Písku otevřeme bezobalový obchod, věděli jsme, že o podnikání toho moc nevíme. Tak jsme k tomu přistoupili spíše jako k neziskovému projektu, se kterými jsme tou dobu měli hojné zkušenosti. Dokonce padl návrh, že by obchod byl součástí neziskové organizace, ale tehdy na to asi nebyl ten správný čas…

O čtyři roky později nás naše vlastní předurčení dohonilo… máme obchod se smysluplnou vizí, kterému se i v  současné době relativně daří. Ale tak nějak nám to nestačí a skoro nám to už ten smysl nedává. Neustálý boj o zákazníky, nabízení zboží, hledání nových “trháků” a všechny podobné taktiky nás už trochu unavují a hlavně: proč by z prodeje kvalitních jídel, drogerie a kosmetiky mělo být přetahování mezi prodávajícím a zákazníkem. Obchodník potřebuje prodat a utržit (za co nejvíce) – zákazník sehnat, co potřebuje za příjemné peníze (za co nejméně). A to je v dnešní době, s konkurencí supermarketů a velkých hráčů na trhu, trochu unavující.

Obchod přece nejde provozovat bez přirážek, bez marží! Nebo…

Společně pro férovou cenu a férový podnik

Aby obchod fungoval musí poplatit svůj provoz (mzdy, nájem, energie, atp.), další složkou ceny je hodnota zboží, za kolik koupím od producenta (dodavatele). Poslední část ceny je zisk, který v případě soukromých místních obchodů, putuje k rodinám majitele; v případě velkých národních a nadnárodních řetězců “bůh-ví-kam”.

Pojďme se na to teď podívat trochu jinak a odzadu. Představte si, že obchod funguje jako spolek, tedy sdružení místních lidí se společným zájmem (o společném zájmu níže). Znamená to, že obchod nemá vlastníka, ale je spravován a vlastněn jeho členy. Veškerý zisk obchodu zůstává ve spolku a je připraven k další investici do rozvoje místa.

Hodnota zboží je relativně fixní, ale v rámci velkoobchodních cen příznivější, než kdybyste si objednávali z farem sami za sebe. Jelikož spolek nepotřebuje generovat zisk na třetí auto, může místním producentům nabídnout férovější (vyšší) ceny.

Poslední částí, ze které se skládá výsledná cena pro spotřebitele je složka na provozní náklady. A tu k cenám přidávat nebudeme! Každý člen spolkového bude přispívat měsíční příspěvek na provoz obchodu, ze kterého budou zajištěny základní náklady.

Základní hodnoty a cíle spolkového obchodu (nultá verze):

  • poskytovat lidem kvalitní a zdravé potraviny a jiné zboží za příznivou a férovou cenu
  • redukovat zbytečné obalové materiály
  • podporovat místní zemědělce a producenty, preferovat lokální produkty
  • podporovat a preferovat zejména bio-zemědělce a zemědělce, kteří přistupují ke své práci udržitelně a v souladu s ekologickými prioritami
  • budovat veškerou činnost spolku a obchodu na základě spolupráce, sdílení a vztahů
  • šířit osvětu a informace o jiných způsobech nakupování, ekologickém zemědělství a udržitelném způsobu života
  • veškerou činnost provádět transparentně – průhledně zejména pro členy a dále i veřejnost

Co spolkový obchod přinese členům:

  • kvalitní potraviny za příznivé ceny – dojde rozhodně k rozšíření sortimentu (zelenina, pečivo, atd.)
  • možnost ovlivnit zboží  (objednávka za velkoobchodní ceny od jakéhokoli dodavatele, který splňuje nároky spolku (bio, etika, udržitelnost, etc.), jednorázové kolektivní objednávky)
  • přidaná hodnota komunity – kontakty, síťování, workshopy + podpora dalších projektů
  • dobrovolnická práce -> výhody ve spolku
  • alternativní možnost nakupování (nezávislost na globálních systémech a velkých “agro-market-hráčích”)

Spolkový obchod je v rukou všech jeho členů

Chtěli bychom místo, kam lidé nechodí jen nakupovat. Ale místo, které lidem patří.

Všechno, co je napsáno výše vychází z toho, jak obchod vedeme, jak o tom přemýšlíme a jak bychom si to představovali. Pokud však klapne tato myšlenka, bude to už v rukách všech. Každý jeden podílník, člen spolku bude mít svůj hlas, svoje slovo a bude mít šanci obchod a celou činnost spolku ovlivnit. Zároveň každý má i svou část zodpovědnosti, to je jasné.

Věříme, že se v tomto projektu může sejít spousta zajímavých a inspirativních lidí a možná, že to jen u provozu spolkového obchodu neskončí a budeme mít šanci rozjet další zajímavé projekty, které náš svět (a při nejmenším Písek) udělají místem ještě lepším pro život.

Zapojte se!

Nezávazně, samozřejmě 😉

Pokud vás myšlenka zaujala, vyplňte formulář, který naleznete v následujícím odkazu níže. Pokud máte další otázky, napište nám na mame@vazenezbozi.cz nebo lukas.linha@gmail.com.

V současné chvíli sháníme hlavně ty, kteří se chtějí podílet na založení spolku a vytvoření základních principů a vizí spolku a obchodu.

Pokud víte o někom, koho by myšlenka udržitelného nakupování zaujala, dejte mu určitě vědět, díky!

Kde najít další informace k tématu:

obziva.cz/ – první pražský spolkový bioobchod

tisnovskaspizirna.cz/ – spolkový obchod v Tišnově

Články Tomáše Hajzlera, zejména:
www.domavkomoranech.cz/deni-v-komoranech/545 – o faktech supermarketů
blog.tomashajzler.com/clanek/kpz-ka-jako-cesta-jak-se-dostat-zpet-ke-skutecnemu-jidlu
blog.tomashajzler.com/clanek/spolkovy-bezobalovy-bioobchod

Ultra rychlé video jednoho ze zakladatelů Obživy -Honza Valeška představuje princip spolkového obchodu:
www.youtube.com/watch?v=MgsvErgusPY